![]() Obraz Jadwigi
|
![]() Wystawa
|
![]() Stała galeria
|
Argumenty
|
![]() |
Obraz Portret żony Jadwigi to pendant dla autoportretu artysty, do którego zbliżony jest wielkością i kompozycją. Jadwiga z Szymanowskich Wierusz-Kowalska (1859-1916) przedstawiona została w pozycji siedzącej, do kolan, zwrócona lekko w lewą stronę. Ubrana jest w balową, wydekoltowaną, jasną suknię o kwiatowym deseniu. Strój uzupełnia biały szal i długie rękawiczki. Kobieta siedzi na fotelu o półokrągłym, drewnianym oparciu (dwa takie fotele znajdują się w zbiorach suwalskiego muzeum i pochodzą z monachijskiej pracowni artysty). Jej pełna masywna twarz o pogodnym wyrazie została lekko odmłodzona. Tło portretu jest neutralne, ciemnobrązowe. Wizerunek ma niezaprzeczalne wartości artystyczne.
Obraz jest datowany na 1907 rok. Był malowany z fotografii. 20 czerwca 1913 roku Wierusz pisał do syna Czesława o wysłanym portrecie żony do Feliksa Rychlinga wraz z dwoma innymi obrazami. Rychling, właściciel warszawskiego salonu sztuki, który współpracował z Wieruszem, miał portret wysłać dalej, do Mikorzyna. Tam Alfred planował obraz poprawić, dokonując korekt z natury, bo przecież w Mikorzynie mieszkała Jadwiga.
Alfred Wierusz-Kowalski nie portretował często ani siebie, ani swojej rodziny. W jego twórczości przedstawienia określonych osób należą do rzadkości. Z archiwalnych przekazów znany jest Portret ministra Fr. Lutza na polowaniu, podarowany przez artystę do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium w 1888 roku (zaginiony podczas wojny). Przedstawiony do zakupu wizerunek jego żony jest jedynym znanym jej portretem wykonanym jego ręką. Pisał o nim w liście, przesłaniu obrazu, konieczności zrobienia w nim poprawek, do syna Czesława (list w zbiorach Instytutu Sztuki PAN w Warszawie). W zbiorach suwalskich znajdują się: Autoportret (kopia autoportretu malarza wykonana z oryginału, obecnie zaginionego przez syna Czesława), malowany przez niego Portret Michaliny, siostry, a córki Alfreda, a także jego autorstwa pamięciowy portret matki, Jadwigi (powstał już po jej śmierci), Portret Teofila, ojca artysty, malowany przez Wacława Szymanowskiego, brata Jadwigi, Autoportret Joanny Wierusz-Kowalskiej.
Bank Spółdzielczy
w Rutce Tartak
Dar uczestników I edycji
"Żony dla Alfreda"
(30 września 2012 r.)
Uczniowie i nauczyciele
SP nr 5 im. Alfreda
Wierusza-Kowalskiego
w Suwałkach
Sylwia Szymanowska
Dar uczestników II edycji
"Żony dla Alfreda"
(21 października 2012 r.)
Iwona Danilewicz - Agencja Wydawniczo-Reklamowa Media-Service
Agata Szych
Grażyna Balczeniuk
Klasa III d Pierwszego LO w Suwałkach
Klasy: VI d i VI c ze Szkoły Podstawowej nr 11
Klasy: I b i II e Trzeciego LO w Suwałkach
Eliza Ptaszyńska
Zbiórka wśród uczestników
III edycji "Żony dla Alfreda"
(18 listopada 2012 r.)
Alina Urbanowicz
Bogusława Waszkiewicz
Joanna Sztelmer-Stabińska
Joanna Wilk
Zespół Szkół nr 3
w Suwałkach
Marian Dec
Krzysztof Miszczak
Minister Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
Urząd Miejski w Suwałkach
wykonanie
artekst |
Bank Pekao S.A.
93 1240 5211 1111 0000 4922 9815 "Jadwiga"
Muzeum Okręgowe w Suwałkach
ul. T. Kościuszki, 16-400 Suwałki |